Een paar keer knipperen met je ogen en het jaar is voorbij. En ik denk dat we het allemaal eens zijn dat 2020 letterlijk aan onze neus is voorbijgevlogen. Des te meer tijd voor een momentje van bezinning. Want het feit dat waar eerst collega’s en leveranciers de mensen waren met wie we meer tijd spendeerden dan met ons eigen gezin, is het nu wel even anders. En wellicht dat dit relaties zijn die we zelfs opnieuw hebben moeten uitvinden. Daar waar we in ons werk vanuit inkoopvoorwaarden en contractafspraken gewend zijn om bij te sturen en KPI’s op te stellen, is dit aan de keukentafel wel andere koek!
Wie mijn columns leest, weet dat ik schrijf over het spanningsveld rondom contract- en leveranciersmanagement, relatiemanagement en houding & gedrag. In dit stuk mijn persoonlijke top 3 hierover van 2020 en een kleine vooruitblik naar 2021.
1. Herkennen en erkennen van elkaars belangen
Makkelijk gezegd, maar we doen het weinig. Je verdiepen in de wereld van de ander om inzicht te krijgen wat de ander drijft en hoe hij of zij een positieve bijdrage kan leveren. Besef dat iedereen vanuit zijn of haar rol een andere opgave heeft. Zolang je dit niet respecteert, kom je niet tot het juiste level om elkaar ook in staat te stellen het juiste te doen.
2. Werk integraal
We vergaderen er een eind op los met z’n allen en er is altijd wel iets om over te zeuren, maar als het erop aankomt, is de uitvoering een ander verhaal. Dit komt doordat men vaak zijn eigen plan trekt en lekker aan de slag gaat in de luwte van de laptop. Het is echter niet genoeg om alleen maar te zeggen dat je iets gaat doen of dat je een stuk zult opleveren. Het moet in verbinding zijn met de rest. Wanneer kunnen anderen verwachten dat je ze nodig hebt om een bijdragen te leveren? Als er door een directeur getekend moet worden, wordt zijn of haar agenda echt niet aan jouw wensen aangepast. Dit is iets wat je van tevoren moet bedenken en waar je je in moet verdiepen. Het is een illusie om te denken dat je collega’s de hele dag zitten te wachten tot jij met een klusje komt. Zorg ervoor dat je integraal werkt en crossfunctioneel afspraken maakt.
3. Maak het niet spannender dan dat het is
Dit klinkt echt absoluut niet sexy! I know.
Het ontwikkelen van een nieuw product, het innovatief inkopen of contracteren is juist waar we vandaag de dag onszelf of onze organisatie mee willen profileren. En dit is heus niet onterecht, maar we rennen onszelf hier vaak in voorbij. En ik zie het zeker als taak van ons inkopers om managementteams en directies hierop te wijzen. Als een innovatie of vernieuwing ten kosten gaat van de slagkracht, doe het dan niet. Maak een keuze, want anders zal het ten kosten gaan van de veerkracht van je mensen, teams en van de kwaliteit. Wees je bewust van wat nu precies de bedoeling is. Innovatie is slechts een middel, hoe trendy het ook lijkt.
Het gouden ei van 2021
De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Ik ben fan van deze uitspraak, want het is waar. En met alle goede intenties, als mens houden wij onszelf makkelijk voor de gek. Dit is een feit. Iedere keer weer beloven we beterschap en maken we afspraken over hoe het anders kan of passen we KPI’s aan. Dit is echter niet genoeg om die mooie stip aan de horizon te bereiken. Het gaat er uiteindelijk om wat je werkelijk doet! Dus mijn gouden tip voor komend jaar is: Feed Forward.
Doorgaans zijn we in leveranciersgesprekken of eindejaargesprekken gewend om leveranciers te voorzien van feedback. Het is een vorm van communiceren waarbij je aangeeft hoe het gedrag van een ander overkomt en wat het met je doet, zonder persoonlijk te worden. En als je het helemaal goed doet, maak je nog een afspraak over hoe het in de toekomst te voorkomen.
Echter! De reden waarom iemand iets wel of niet doet, is doorgaans intrinsiek gedreven. Dit gaat dus niet over wat jij ervan vindt, maar wat de reden voor de ander is om er iets mee te willen doen.
Met Feed Forward stel je elkaar juist vragen gericht op de toekomst en kijk je naar wat er nodig is om samen die stip aan de horizon te bereiken. Je werkt vanuit het ‘nu’ in plaats vanuit het verleden. Vanuit het nu naar de toekomst werken heeft een sterk positief effect en creëert ruimte om ieders expertise toe te kunnen passen.
Misschien ook iets voor aan de keukentafel?